Geçmişte toplumsal ayrışmışlığı iki kutuplu dünya üzerinden veya sınıf, milliyet ve din üçgeni ile açıklamak kolaydı. Tek kutuplu dünyaya geçiş ile birlikte, yaşanmış olan muazzam telekomünikasyon devrimi, dış ticaret ve dış turizmin artması, toplumsal çeşitlenmeyi arttırdı. Bugün toplumsal çeşitlenmeyi anlayabilmek için; “yaşam trendleri, aidiyetlikler, değerler, inançlar, siyasal tercih (oy vermeyi) belirleyen faktörler, günlük aktiviteler; boş zaman aktiviteleri, alışveriş alışkanlıkları” vb gibi birçok faktörü incelememiz gerekiyor.

Nitekim bunlardan biri çok ilgimi çekmiş, bir kenara not etmiştim. İpsos kgm’nin, 34 ilde 16 bin kişiyle yaptığı "Yaşam Tarzları” konulu bir araştırması. İpsos bu araştırmayı iki yılda bir yenileyerek yapıyor.

Anket firması Türkiye'de yaşayanları sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel olarak ayrı kategorilere ayırmıştı ve 5 grup oluşturmuştu. Bunlar; 'kentli modernler', 'kentli gelenekçiler', 'kırsal statükocular', 'kırsal kayıtsızlar' ve 'tutunamayan yurttaşlar' olarak şekillendirmişti.

Birincisi: Kentli modernler için araştırmacılar; "CHP'nin tabanı olduğunu tahmin ediyorlardı." Ağırlıklı olarak Marmara ve Ege'de yaşıyor, gazete okuma, internet ve kredi kartı oranı yüksek kesim. Bu kesim ekonomik ve siyasi gidişi kötü buluyor. Biraz siyasi ve AKP'den dolayı yaşam tarzlarına müdahale edildiği tedirginliği var.

İkincisi: Kentli gelenekçiler ise, AKP açısından düşündürücü. Araştırmayı yapanlar; "Türkiye'nin yükselen yeni orta sınıfı diye tanımlamışlar. Kentli gelenekçiler, geleneksel değerlere bağlılıklarıyla dikkat çekiyor. Ekonomik ve sosyal gidişten fazlaca memnun değiller. Araştırmacılar göre bu grup kentlerde AKP'nin tabanını oluşturuyor. Bu grubun yanıtları bana ilginç geldi. Bu kesim iktidarın dağıttığı fasulye, kömür vb. yardımları almayan, üretim ve teknik işlerle ilgili, kentlileşen ve ekonominin iyi gitmediğini düşünen kesim.

Üçüncüsü; Kırsal statükocular ise, en ilginç grup. Bu grup daha önce AP-DYP gibi merkez sağ partilere oy veren kırsal ama kentle ilişkili olan, yakın çevre köyler ve mahallerde yaşayan kesim. Bu kesim de kırsal kayıtsızlar gibi yoksullaşma sürecini en çok yaşayan olmasına rağmen "ekonomik ve sosyal gidişattan en memnun." Araştırmacılara göre; AKP'nin tabanının önemli bir parçasını oluşturuyor. Bu kesim AKP açısından en kritik taban. Çünkü hükümetin uyguladığı ekonomik politikalardan en çok etkilenen tarımsal üretimin içinde olduğu kesim. Uygulanan tarım politikaları ile yoksullaşan bir kesim. Bu toplumsal yapı AKP’nin uyguladığı tarım politikalarından oldukça rahatsız. Ancak bu kesim kentlerin hızla büyümesinden önemli rant beklentisi içinde. Kırksal alandaki tarlaların kentin yeni arsaları olması bu kesimin siyasal eğilim değiştirmesini engelliyor.

Dördüncüsü; Kırsal kayıtsızlar ise; tam bir köy yaşantısı içinde olan ve merkeze uzak olanlar. Bunlar ekonomik ve siyasal gidişi beğenmeyen, ama Türkiye'yi ilgilendiren konularda suya sabuna dokunmayı sevmeyen kesim olarak adlandırılıyor. Bu grup siyasette kaygan bir zemine sahip.

Son olarak Beşinci toplumsal kesim; Tutunamayan yurttaşlar: Araştırmacılara göre bu toplumsal yapı ağırlıklı olarak Kürtlerden oluşuyor. Bu kesim Kürt açılımı politikası destekleyen ve orduya en az güvenen grup. Bir de önemli farkı da başka ülkede yaşama isteği en yüksek olan grup.

Velhasıl aradan dört beş sene geçmesine rağmen, yapılmış olan araştırma bana göre doğruluğunu kanıtladı.

Ve anladığım kadarıyla statüko oluşmuş. Kentli gelenekçilerle, kırsal statükocular ağırlıklı oy potansiyelini oluşturuyorlar. Onların da etkilendiği tek yer AK Parti. Diğer partiler bu ağırlık noktasını değiştirecek nasıl bir politika geliştirir, artık bekleyip göreceğiz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.