Bu haber kez okundu.

Kibrit Kutusundaki Derinlik

 

Bursalı sanatçı Meryem Temel, açtığı “Kibrit Kutusu” atölyesinde farklı tekniklerle çok güzel çalışmalar yapıyor. Meryem Temel, son olarak Umman Kralı Kabus’un portresini de rölyefe döktü.

1970 doğumlu Meryem Temel, 2008 yılında hobi olarak evde yapmaya başladığı yağlı boya ve çalışmalarını, katıldığı sergiden esinlenip boyutlandırmaya atılarak 2010 yılında 1 yıl halk eğitimden almış olduğu kursun da katkısıyla “Kibrit Kutusu” atölyesini açarak faaliyete geçti. KOSGEB’de girişimcilik kurslarına katılarak destek alan Temel, Türkiye genelinde sadece bu işle uğraşan tek atölye olarak hizmet vermektedir.


Eylül ayında başlayıp hızlandırılmış teknik ders vererek sayısı 100 u geçkin öğrenci yetiştiren Meryem Temel, akabinde Hollanda Türk Festivali’nde sergi açmıştır. Hala özel ders vermeye devam ederken bir çok halk eğitim öğretmeni yetiştirdiğini belirtmiştir. Bütün Avrupa ülkelerinde sergi açmış olup, Tayyare Kültür Merkezinde son sergisini açmıştır. Mesleğine hobi olarak başlayıp hobi olarak devam ettiren Temel; hem işini keyifle yapıyor hem de içine işleyen sanatıyla resmi yorumluyor.

GÖRSELLERİ BOYUTLANDIRMA

Poster kalınlığındaki kâğıtlardan kullanılarak 13-14 kat kesilip kenar kontürleme, ütüleme yapılarak derinlik verilip bütünleşme sağlanıyor. Meryem Temel, objeyi çalışırken onun içine girip her ayrıntıda işlediği objenin içinde olup “bir kuşun kanadında, bir kelebeğin beneğindeyiz” diyerek ne kadar severek yaptığını hakkını verdiğini belirtti. Görsel boyutlandırma sırasının kesme, kenar kontürleme, ütüleme (parça kavislendirilip üst üste tanzim yapılma) olduğunu belirtti.


RÖLYEFİN TOPLUMA KAZANDIRILMASI

Fransızca kökenli bir kelime olup kabarık ve çökeltmelerden oluşmaktadır. Rölyef; ahşap, alçı, kağıt, bakır, Alüminyum folyo rölyef gibi sınıflandırılarak içinde kâğıt olan herseyi barındırmaktadır. Genellikle tarihi yapıların veya insan figürlerinin, modele uygun çalışmaların yardımcı malzemeler ile tabloya boyut vererek yerleştirilmesi anlamına gelir. Örneğin fotokopisi mevcut olan evin, boyutlandırarak tabloya aktarılması, ağaçların, boyutlandırılması, insan figürlerinin boyutlandırılarak çalışılması rölyef çalışmaları kapsamına girer. Rölyef, yapılması planlanan bir projenin boyutlandırılarak zeminden yükseltilmesi anlamını taşımaktadır. Rölyef sanatta farklı bir boyuttur. Çalışma aşamalarında zaman zaman resimle, heykeltıraşlıkla, mimarlıkla ve iç mimarlıkla bütünleşir. Çeşitlilik içerdiği için insanı ve ruhu sıkmaz, değişik sanat dallarında da bilgi edinme olanağı sağlar. Oldukça zengin eski mimari yapılarımız eski Türk evlerimiz, sokaklarımız camilerimiz, çeşmelerimiz rölyef ile ruh kazanır. Çok zevkli rölyef çalışmaları seçilen modele göre bire bir uygun yapılmaktadır. Malzemeleri kolay bulunabilen fazla masraf gerektirmeyen ince çalışılması gereken bir branştır. Zamanla gelişen ve değişim gösteren rölyef branşında günümüzde eski tarihi sokaklar, camiler, konaklar, yalılar gibi yapıların dışında saray cami içleri, eski hamam içleri ve insan figürleri de bire bir aslına uygun olarak çalışılmaktadır. Rölyef mimaride süsleme olarak, süs eşyaları, kuyumculuk, resim, heykeltıraşlık, teknik resim gibi sanat kollarında gıda sektöründe süslemede kullanılır.


Kullanılan Malzemeler

Karton, mukavva, kurşun kırmızı kalem, silgi, cetvel, yapıştırıcı, silikon, şeffaf bant, ahşap kaplama (gül,ceviz,maun vs.), düz ince ve desenli mantar, asetat, dantel, güpür, fisto, kurdele, sarı yaldız kağıt, ince tel, boncuk, makas, maket bıçağı, beyaz tutkal alçı.. Alçak ve yüksek rölyef olmak üzere ikiye ayrılır. Yüzey yükseltilerek yapılıyorsa “Yüksek Rölyef” çökertilerek yapılıyorsa “Alçak Rölyef” adını alır.

Rölyef; 14.yüzyilda Akkoyunlu hükümdarının Fatih Sultan Mehmet’e hediye ettiği kitaptaki bir yazıdan kaynaklanan Afganistan’dan geliyor. Ebru kâğıtlarıyla kesilip küçük küçük kitap içerisine yerleştirilmesiyle desenler yapılarak oluşmuştur. Oymalar, Osmanlının çöküşünde saraylarda ustaların yaptığı iş olduğu için yayılmamıştır. Süheyl Ünver ismindeki profesör Paris’teki müzede bu çalışmaları bularak önem kazandırmıştır ve yaygınlaştırmıştır. Masallardaki bir çok tiplemenin rölyeften oluşturulmasıyla yaygınlaştırılıp Osmanlı desenleriyle başlayarak kendi kültürümüzü yaygınlaştırmaya başlanmıştır.

ÇALIŞMALARI
Umman Kralı Kabus’un da portresini rölyefe döken Meryem Temel, çalışmalarına hızla devam etmekte olup keyifle işini yaptığını belirtti.

 

HABER VE FOTOĞRAF: AYSEN ISPARTA-AYŞEGÜL SEVGİ


Bursa Haber Gazetesi

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner161

banner193